15. jan. 2011

Rydding og sånn.

Da jeg var liten , var mamma relativt uorganisert. Hjemmet vårt var et lykkelig, kreativt kaos. Men da jeg var ca. 10, fikk mamma tak i en bok som het 'The art of homemaking', av Daryl V .Hoole, og livet hennes, og mitt  - ble forandret for alltid. Boken ble mammas bibel, og organiserings og rengjøringsplaner ble en del av vår nye hverdag. Jeg leste boken selv som tenåring, og innser at den har preget meg som mor og husmor i mye større grad enn jeg hadde trodd...

Den gjorde meg ikke til den ultimate husmor - matlaging har jeg f.eks aldri fått skikk på - men den lærte meg å ha gode rutiner og systemer, at det er bedre å ha en plan og så forandre den, enn å ikke ha en plan i det hele tatt, at det er lurt å arbeide raskt, at det er lurt å bruke tid på å lære opp barn til å gjøre oppgaver skikkelig. Jeg lærte at det finnes få ting i livet som er herligere enn et ryddig rom, og at orden i hjemmet bidrar til orden i hodet.

Og hvis jeg er i dårlig humør, er den beste medisin å rydde i et skap eller en bokhylle, eller til og med et helt rom hvis jeg virkelig har mye energi og aggresjon å få ut!

For ca. 15 år siden lånte jeg en bok som Lasse hadde plukket opp på flyplassen som het 'Simplify your life' , og det ble MIN bibel. Ut fra den rendyrket jeg sortering og organiseringsmetodene mine, og ble kjempeflink til å kvitte meg med unødvendigheter og til å bli mer kritisk til hva som kom i hus.Jeg tror ikke han fikk boken igjen før han flyttet...

Da Roene og jeg var naboer, så byttet vi av og til tjenester. Hun hjalp meg med mat, jeg hjalp henne å organisere eller rydde. Jeg elsker å se programmer om opprydding og organisering - og derfor var det kanskje ikke så rart at blikket mitt festet seg til en avisartikkel her om dagen om nettstedet Flylady.net .
Jeg måtte smile da jeg leste om metodene og tipsene som anbefales der og som etterhvert har fått en trofast fanskare av 'Flybabies'.

Jeg er ingen minimalist, jeg har nips og overfylte kott og huset mitt trenger med jevne mellomrom en skikkelig 'decluttering', men i mitt hjerte så er jeg kjemperyddig. Heldigvis giftet jeg meg med en mann som hver lørdag  lager sirlige 'arbeidslister' med avkryssingsruter sånn at hele familien settes i sving. I love it!




Godt, ryddig, nytt år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails