19. apr. 2011

Påskeeggtreet og andre tradisjoner.

Påsken 1994 dro Johannes og jeg til  Budapest, og jeg startet påskeeggsamlingen min med 6 nydelige
håndkolorerte egg i mørkeblått og hvitt. Gjennom årenes løp har jeg samlet flere og flere, noen har jeg kjøpt, noen har jeg laget selv. Og de opprinnelige 6 fra Budapest er blitt redusert til 2 hele og et delvis knust... Etterhvert blir noen påskeegg pensjonert, og nye kommer til.





Akkurat som julen varer helt til påske, så varer Påsken som regel helt til 17. mai hos meg, da jeg elsker å ha påskeggtreet mitt stående fremme...  I år har jeg supplert treet med noen kjøpte tovede filtegg. 



Men jeg synes jeg måtte dele med dere noen bilder av verdens største påskeeggtre, som befinner seg i Tyskland. Eierne bruker visstnok mange uker på å sette det opp, og det er naturlig nok blitt en turistattraksjon i seg selv.


I år har de hengt opp ikke mindre enn 9800 egg! Og for den som er god i tysk, kan man lese enda mer på nettsiden www.eierbaum-saalfeld.de.





For meg har det alltid vært viktig å minnes Påskens egentlige budskap, og eggene symboliserer for meg Oppstandelsen på en vakker måte. I tillegg til påskeeggtreet mitt, har jeg et annet Påskeegg som alltid står fremme. Inni det oppbevarer jeg 12 andre symboler til minne om Påskens budskap, alle tilknyttet  historien om Jesu lidelse, død og oppstandelse. I løpet av hver påske har vi et påskemåltid der vi åpner egget, leser skriftstedene knyttet til hvert symbol, og minnes Frelserens store gave til oss alle.



En annen påsketradisjon er å bake 'oppstandelsesboller'. Det er helt enkelt boller bakt med en marshmallow inni. Under bakingen i ovnen, smelter marshmallow'en og etterlater seg et søtt hull (bokstavelig talt)  - som minner om den tomme graven. Bollene ble bakt på onsdag denne uken, og er allerede fortært, så ikke noe bilde - beklager!

Da barna var mindre, så hadde vi også hvert år en familiekveld, der jeg la ut bilder i A4 størrelse fra Påskehistorien på gulvet. Fra Palmesøndag, til det siste måltid, til lidelsen i Getsemane, til korsfestelsen, den tomme graven og da Jesus viser seg for Maria og disiplene. Barnas oppgave var å sette bildene i riktig rekkefølge og gjenfortelle historien for oss og hverandre.


Jeg elsker Jul og Julens budskap, men jeg pleier alltid å si: Uten Påske, ingen Jul... God Påske!

2 kommentarer:

  1. That is so cool!!! I think I just might have to start my own egg collection!!! : )

    SvarSlett
  2. Takk for fint innlegg og bilder om påsken. God påske! :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails