16. feb. 2011

Husmorferie

Jeg måtte benytte sjansen til å treffe ihvertfall noen av søsknene mine når jeg først befant meg i Oslo, så jeg overnattet hos Boris og Lene og Oscar, og fikk endelig sett den fine leiligheten deres på Oppsal. Vi hadde en trivelig kveld sammen, med altfor mye god mat, og jeg sov som en stein etter en kjempelang fredag. (Egentlig en kjempelang uke!)

Tidlig lørdag morgen fulgte de meg til T-banen, så jeg kunne ta turen til Kringsjå studentby og besøke Alexis og endelig treffe Levi - som faktisk allerede har rukket å bli et halvt år! Joseph var i Sverige, men jeg fikk hilse på ham såvidt på Skype.



Levi er et vakkert, harmonisk barn, som ligner enormt på mamma'n sin, og som har de største blå øyne jeg noen gang har sett på en baby.

Det var nydelig vær, men fryktelig kladt. Så vi holdt oss innendørs til det var tid for meg å dra videre med tog på skikkelig husmorferie til Fride i Snertingdal. Og der var det enda kaldere. Minus 24 grader for å være nøyaktig.


Som den urutinerte togpassasjeren jeg er, presterte jeg å la være å hente ut billetten, og ta toget en time for tidlig...

Men jeg fikk en lang prat med mamma, og en time ekstra med Fride!

 
Hun hentet meg på stasjonen i Moelv, og så tok vi turen inn til Lillehammer, shoppet litt og endte på Café Stift, der vi spiste den beste kyllingsalaten jeg noen gang har fått.



Og vi pratet, og vi pratet, og vi pratet. Mer eller mindre nonstop i to døgn, avbrutt av bittelitt søvn.

Ja, og så spiste vi! Vi tilbragte faktisk mesteparten av helgen på kjøkkenet, enten ved kjøkkenbenken, eller ved spisebordet. Fride spiser glutenfritt, sukkerfritt og melkefritt, så jeg fikk 'Voodoo'mat hele helgen. Nyyydelig!  Fride har oppdaget en kjempebra nettbutikk der hun  bestiller ingredienser til den store gullmedalje. Iherb.  Må helt klart testes.




Huset til Fride bærer preg av hennes forkjærlighet for persiske tepper og kunst. Dette bildet henger ved spisebordet og er malt av en venninne av Fride. Jeg tok ingen bilder av teppene, men dette skapet viser litt av stilen.




Hun  bor på alle  måter i en rødmalt stue i skogen - en romslig stue riktignok - men ganske så usjenert til.


Utsikt fra kjøkkenterrassen. 


Raniel i full mundur før returen til Bodø søndag etterniddag. Vi rakk såvidt å spise middag før han dro, og da var det såvidt vi egentlig var ferdige med frokosten....Etter en kort søndagshvil tok vi turen inn til Gjøvik og så 'The King's Speech' på kino. Britisk film på sitt aller beste.


Jeg ble helt til mandag kveld, og kom hjem i nitiden. Johannes hentet meg på flyplassen, og kjørte meg hjem til dette. Det var jo Valentines dag, og dagen etter morsdag. Ingen dum avslutning på langhelgen min. Særlig kortet med 'fransk' tekst. Nesten like bra som originalen jeg fikk for 24  år siden. Ma chère kos de la klump!





Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails